Monday 12 October 2009

Φθινόπωρο και άνοιξη για την ελληνική φωτογραφία


Θεσμοί, πρόσωπα και... κάμερες

Γιώργος Μουτάφης, από τη σειρά Ασυνόδευτα ανήλικα, 2009
Βραβείο Φωτογραφικών Συναντήσεων Κυθήρων στην κατηγορία
«Nέoι Φωτογράφοι»


Επιστροφή από τα Κύθηρα, με το πλοίο της γραμμής. Ένα δωδεκάωρο απαγορευτικό παρέτεινε ανέλπιστα τη διαμονή. Νωπή ακόμα η γεύση από εικόνες, λέξεις και παρουσίες στις «Φωτογραφικές Συναντήσεις Κυθήρων». Εργόχειρο ενός ανδρός, του Γιάννη Σταθάτου, που με νηφάλιο πάθος οραματίστηκε μια μικρή Αρλ στα νερά του Αγαίου. Τη φθινοπωρινή ρέμβη του ταξιδιού διακόπτει ο αχός της προεκλογικής Καπερναούμ.


Ολική επαναφορά στην πρωτεύουσα και αναμονή του Athens Photo Festival, του «Διεθνούς Μήνα Φωτογραφίας» που τα τελευταία χρόνια έχει γνωρίσει θεαματική ανάπτυξη, οι κεντρικές εκδηλώσεις του οποίου μετατέθηκαν, λόγω εκλογών, για τον Νοέμβρη. Έργο κι αυτό ενός ανεξάρτητου θεσμού, του «Ελληνικού Κέντρου Φωτογραφίας» που διευθύνει ο Σταύρος Μωρεσόπουλος. Κι εδώ, όπως και στα Κύθηρα, ηχηρή η απουσία οποιασδήποτε κρατικής αρωγής.

Ο Γιάννης Σταθάτος στην έκθεση της Νατάσσας Μαρκίδου Still Lifes 2007-2009,
Μερκάτο, Χώρα Κυθήρων


Μη κρατικοί θεσμοί, με πρώτο το Μουσείο Μπενάκη, παράγουν έργο με συνέχεια και συνέπεια στον χώρο της φωτογραφίας. Και οι κρατικοί θεσμοί; Την άνοιξη έχουμε την 21η Διεθνή Φωτογραφική Συνάντηση της Θεσσαλονίκης, μετεξέλιξη της ιστορικής «Φωτοσυγκυρίας», νυν PhotoΒiennale. Με την ευθύνη του κρατικού Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, υπό τη διεύθυνση του Βαγγέλη Ιωακειμίδη. Ο τελευταίος τυγχάνει ταυτόχρονα καλλιτεχνικός διευθυντής, επί τρία συναπτά έτη, του φεστιβάλ της συμπρωτεύουσας και διευθυντής του Φωτογραφικού Κέντρου Σκοπέλου, ενός θεσμού-σφραγίδα. Την ίδια στιγμή, ο μοναδικός μόνιμος επιμελητής, με επιστημονική κατάρτιση και ακαδημαϊκούς τίτλους, του Μουσείου Φωτογραφίας, ο Ηρακλής Παπαϊωάννου, τελεί σε αναγκαστική αγρανάπαυση. Το σύνολο των στελεχών και συνεργατών του Μουσείου οδηγήθηκαν προοδευτικά σε μετάταξη, αποχώρηση ή παραίτηση, για να αντικατασταθούν από νέους εργαζόμενους, με τα γνωστά προγράμματα Stage ή ενοικιαζόμενους από εταιρείες, οι οποίοι επιπλέον παρακολουθούνται από τη διεύθυνση με κάμερες.

Καψάλι Κυθήρων

Και η περίφημη «Εθνική Πολιτική για τη Φωτογραφία»; Το προ πολλού εξαγγελθέν και μηδέποτε θεσπισθέν «Εθνικό Κέντρο Φωτογραφίας» που θα προέβαλλε την ελληνική φωτογραφία και θα μεριμνούσε για «συνέργειες» με εγχώριους και διεθνείς θεσμούς; Από την εποχή της θητείας του Θάνου Μικρούτσικου, το σχέδιο μπαινοβγαίνει απ’ τον φούρνο στην κατάψυξη. H τρίτη και τελευταία επιτροπή συγκλήθηκε επι υπουργείας Μιχάλη Λιάπη. Εκπονήθηκε πόρισμα που κι αυτό έμεινε στα χαρτιά. Συντονίστρια η Βένια Μπεχράκη, σύμβουλος του ΥΠΠΟ επί θεμάτων φωτογραφίας. Λεπτομέρεια: επί της θητείας της ως συμβούλου δύο διαδοχικών Υπουργών Πολιτισμού (Βουλγαράκη και Λιάπη), φωτογραφικά έργα της φιλοξενήθηκαν σε διεθνείς διοργανώσεις εποπτευόμενες και χρηματοδοτούμενες από το ΥΠΠΟ.

Θα τολμήσει άραγε η νέα πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ να αναμετρηθεί ουσιαστικά με την ελληνική φωτογραφία, ή μήπως να περιμένουμε μια ακόμα «χαμένη άνοιξη»;

Άννα Τατιάνα Κομνηνού, 2009
Κύθηρα-Πειραιάς με το Βιτσέντζος Κορνάρος



3 comments:

eteriafotografizontas said...

Αγαπητε φιλε μπλοκερ (συναντηθηκαμε νομιζω και στα κυθηρα) η αναλυση σου περι εθνικη πολιτικης και προσωπων
και θεσμων ειναι μαλλον "λιγη"
Τα πραγματα δεν ειναι ακριβως ετσι.
Θα ανεβασω στο μπλοκ της πολιτιστικης εταιρειας φωτογραφιζοντας ενα κειμενο μου με ιστορικες αναφορες για να δεις συγκεκριμενα για τα ονοματα που ανεφερες, τι χορηγιες και επιδοτησεις εχουν παρει, τι ακριβως πρακτικες ακολουθησαν,
-πως αντεδρασαμε καποιοι φορεις σε αυτες, επισης θα μπορεσεις να δεις ποιοι ηταν αυτοι που εφτιαξαν την εθνικη πολιτικη τοτε, αλλα και πως συμμετειχαν και μετα σε διαφορες επιτροπες και που ειναι σημερα.
Τα διαπλεκομενα ποικιλων μορφων ειναι πολυ ευκολα για οσους ψαχνουμε τα θεματα,32 χρονια με "τα της φωτογραφιας" να μην υπαρχουν ντοκουμεντα;
μανολης κασιματης

Dimitris Cosmidis said...

Αγαπητέ Μανόλη,
δεν πρόκειται για ανάλυση, αλλά μάλλον για σχόλιο, το οποίο πρωτοδημοσιεύτηκε σε συνεπτυγμένη μορφή (240 λέξεις) σε κυριακάτικη αθηναϊκή εφημερίδα. Στόχος μου είναι να ανοίξει μια δημόσια συζήτηση για τα τεκταινόμενα στον χώρο της ελληνικής φωτογραφίας,προκειμένου να καταγραφούν απόψεις, συγκλίνουσες ή αποκλίνουσες, ώστε παράγοντες και φορείς, ανεξάρτητοι ή μη, και κυρίως η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Τα ελάχιστα που καταμαρτυρώ, προϊόν προσωπικής εμπλοκής με θεσμούς και πρόσωπα, γράφονται μετά λόγου γνώσεως και χωρίς ίχνος εμπάθειας. Η όποια συμβολή σου σε αυτό τον διάλογο είναι ευπρόσδεκτη.

manolosk said...

http://eteriafotografizontas.blogspot.com/2010/11/blog-post.html
14.11.10
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΙΣ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
συμφωνα με την υποσχεση μου σου στελνω λινκ ενα αρθρο με αυγκεντρωτικες πληροφοριες περι των χρηματοδοτησεων του ΜΦΘ.
Συνεχιζουμε την ερευνα περι φωτογραφιας...