Monday 29 June 2009

500 κάμερες, 500 στιγμές ζωής

Οι παλαιστινιακοί προσφυγικοί καταυλισμοί στον Λίβανο μέσα από τα μάτια των παιδιών


Η προσφυγιά στοιχειώνει τις μέρες μας. Περιδιαβαίνοντας τους δρόμους του Μεταξουργείου, αναζητώντας με τον χάρτη ανά χείρας τους διάσπαρτους στον αστικό ιστό παλιούς, άδειους χώρους που φιλοξενούν το πρόγραμμα REMAP2, παράλληλο με τη 2η Μπιενάλε της Αθήνας, ο φιλότεχνος θα σκοντάψει πιθανόν σε κάποιο αστυνομικό μπλόκο: μία από τις πολλές επιχειρήσεις-σκούπα για την πάταξη της ««λαθρομετανάστευσης» που είναι σε εξέλιξη.

Στον ημιόροφο του κτιρίου της οδού Λεωνίδου 15 στο Μεταξουργείο φιλοξενείται μια έκθεση φωτογραφίας μ’ έναν παράξενο τίτλο. «LAHZA» σημαίνει στα αραβικά στιγμή αλλά και φευγαλέα ματιά. Ένα πρωτότυπο εγχείρημα με σκοπό να αποτυπώσει στιγμές ζωής από 12 παλαιστινικούς προσφυγικούς καταυλισμούς στον Λίβανο μέσα από τα μάτια των παιδιών.


Όλα ξεκίνησαν το 2007 από μια ιδέα του Ραμζί Χαϊντάρ, βετεράνου φωτορεπόρτερ του πρακτορείου Agence France Press. Επιστρέφοντας στον Λίβανο, μετά την κάλυψη της αμερικανικής εισβολής στο Ιράκ, προσπαθεί να μυήσει στη φωτογραφία τα παιδιά των προσφυγικών σταρτοπέδων. Σε συνεργασία με τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό ZAKIRA («μνήμη» στα αραβικά) επιστρατεύει μια ομάδα από φωτογράφους, καλλιτέχνες και εθελοντές. Η αρχή γίνεται με χαρτί και μολύβι. Παιδιά ηλικίας 7-12 ετών ζωγραφίζουν σκηνές από τις αντίξοες συνθήκες ζωής τους, τους φόβους και τις ελπίδες τους.. Στη συνέχεια τούς μοιράζονται 500 κάμερες μιας χρήσης.


«Το κλειδί» εξηγεί ο Χαϊντάρ, «είναι ότι πίσω από κάθε εικόνα κρύβεται μια ιστορία. Το πέρασμα από τη ζωγραφιά στη φωτογραφία έγινε φυσικά, γιατί τα παιδιά είχαν ήδη μια σαφή αντίληψη για τη σημασία της εικόνας: αυτήν της Παλαιστίνης, μέσα από τηλεοπτικές εικόνες, εφημερίδες, ιστορίες που ακούν απ’ τους γονείς τους. Είναι ο μόνος τρόπος να επανασυνδεθούν με την πατρίδα τους». Η σοδειά ήταν εντυπωσιακή: 13.500 φωτογραφίες από τις οποίες επιλέχτηκαν τελικά 141. Ακολούθησε η έκδοση ενός λευκώματος, εκθέσεις στη Βηρυτό και το Παρίσι, τηλεοπτικά αφιερώματα στο CNN και σε άλλα διεθνή δίκτυα. «Δημιουργήσαμε έναν χώρο όπου η φωτογραφία και το νόημά της μπορούν να συζητηθούν… όπου η φωτογραφία δεν αντανακλά απλώς την κουλτούρα αλλά γίνεται οργανικό μέρος της».

Διάρκεια έκθεσης έως 26 Ιουλίου και από 2 Σεπτεμβρίου έως 4 Οκτωβρίου 2009.
Ώρες Λειτουργίας: από Τετάρτη έως Κυριακή, 17:00 – 21:00.